Laatste nieuws corona bruiloft: gelukkig mag er voorlopig heel veel. Ik laat deze blogpost nog even online staan, omdat er handige tips in staan.
Trouwen tijdens corona en de regels, kan trouwen nog leuk?
Het korte antwoord? Ja, indien je flexibel bent! We weten dit, omdat we hier heel veel mee bezig zijn. Niet alleen fotografeerden we een heel aantal (rond de 50 om precies te zijn) bruiloften tijdens corona, we mochten ook met een fijne groep trouwprofessionals (al hun namen staan onderaan deze blogpost) samenwerken aan een corona-inspiratieshoot. Lees hieronder meer over de tips en ideeën.
Regels Bruiloft Corona (volgens het RIVM)
Ik ga proberen om eens per maand deze blogpost een update te geven. Helemaal nu we af en toe weer bruiloften mogen fotograferen. De blogpost is voor het laatst aangepast op 21 februari 2022. Qua bron ga ik uit van de corona maatregelen die het RIVM aangeeft (sinds de laatste persconferentie). Het RIVM geeft nu aan dat er geen maximum is qua aantal gasten. Zelfs het afstandhouden is nu niet meer nodig (per 25 februari waarschijnlijk). Iets wat zeer lang hetgeen was wat mensen tegenhield om nu te trouwen!
- Er max 100% van de “anderhalvemeter”-capaciteit gebruikt worden. Dit komt vaak neer op 1/3e van het normale aantal bezoekers dat past kan in de ruimte.
- Het coronatoegangsbewijs is niet wettelijk verplicht voor de trouwceremonie, niet tijdens een gemeentelijke ceremonie en ook niet tijdens een eventuele religieuze ceremonie.
- Mensen moeten op anderhalve meter afstand van elkaar blijven, tenzij ze tot hetzelfde gezin behoren.
- Na 17:00 heb je rekening te houden met de sluitingstijd in de horeca.
- Is jullie bruiloft een evenement? Dan is een vaste zitplaats verplicht. Mondkapje op bij verplaatsing.
- Evenementbruiloft? Dan heb je een coronatoegangsbewijs nodig.
- Kortom: vraag jullie trouwlocatie wat de regels zijn en of ze een evenementenlocatie of horeca zijn.
Corona en huwelijksfeesten?
Jup, wordt weer mogelijk!!!
What about the thuistest?
Veel bruidsparen kiezen er alsnog voor om alle gasten te vragen om een thuistest te doen, ook al zijn ze gevaccineerd. Dat komt door de Omikron-variant, die is helaas erg besmettelijk. Ik zou zelf, totaal ongevraagde tip, proberen om sowieso in elke ruimte te zorgen voor goede ventilatie. Dus ben je met meerdere mensen thuis bij de voorbereidingen? Raampje open. Tijdens het diner of een lunch lekker met z’n allen in een zaal? Raampje open. Middagfeestje? Dan helemaal een raampje open.
Inspiratie voor een alternatieve corona bruiloft rond november of december (Waarschijnlijk niet meer nodig : )
Het kan zijn dat jullie er voor kiezen om niet te werken met toegangsbewijzen. Hou dan in ieder geval wel die 1,5 meter in acht, net als het handen wassen en thuis blijven bij gezondheidsklachten.
De beste tip voor nu? Maak van je diner een lunch. Ik weet het: dit was niet de bedoeling! Maar het zorgt er wel voor dat jullie alsnog kunnen samenzijn, alsnog kunnen trouwen en alsnog een mooie trouwdag hebben, mét horeca. Skip je receptie en vervroeg je diner dus. Eventueel met de trouwceremonie tussendoor. Of kijk of je de ceremonie kunt vervroegen.
Tip: Ook deel ik hier graag alvast drie keer een huwelijk tijdens corona. Bijvoorbeeld:
- deze bruiloft van een stel dat in juli Amsterdam ging trouwen op een boot
- weer een totaal andere setting van een bruidspaar dat een zomerse corona achtertuinbruiloft had
- of bekijk deze zomerse corona bruiloft die we fotografeerden
Corona bruiloft fotograaf: “Trouwen tijdens Corona”-fotoshoot
Paniek! We merkten al vrij snel, toen Corona uitbrak in Nederland, dat bruidsparen meteen besloten de bruiloft te verplaatsen. Niet alleen naar dit het najaar van 2021, maar soms ook meteen naar 2023. Of nog erger: de bruiloft ging helemaal niet door! Dat is iets wat we echt niet hadden voorzien.
The Perfect Wedding (bron) heeft recentelijk een onderzoek uitgevoerd onder bruidsparen en ook daar blijkt dat een groot deel van de bruidsparen hun 2020 bruiloft cancelden of wilden trouwen in 2021. Ik vermoed dat inmiddels een deel van de ondervraagde bruidsparen heeft gekozen voor 2022. De hoofdredenen zijn die anderhalve meter afstand en zorgen om de gezondheid van gasten.
Het is heel goed te begrijpen dat je je trouwdag wilt uitstellen bij al die nare vooruitzichten, maar we willen ook laten zien dat er veel wél mogelijk is. Dat mensen nu heel graag een klein feestje vieren, veilig en al.
Waarom zou je nu wél trouwen tijdens corona?
En tegelijkertijd zagen we dat ook veel stellen besloten om toch echt wel nu te trouwen. Zekerheid heb je namelijk nooit en het kan maar zo zijn dat jullie hele speciale redenen hebben om nu te trouwen. Misschien verwachten jullie een kindje of hebben jullie een kinderwens. En die zou dan uitgesteld moeten worden (indien je eerst wilt trouwen).
Of jullie zijn gelovig en willen graag dat jullie huwelijk in de kerk bezegeld is. Wat ook je reden is: maak gebruik van deze tips en inspiratie. Want trouwen kan zowel een hele grote dag zijn, met feest en alles er op en er aan, maar het kan ook een kleine intieme bruiloft zijn.
1. Voorbereidingen: overleg zoveel mogelijk
Qua visagie is er gelukkig weer veel toegestaan. We hoorden dat veel bruiden besloten om hun eigen make-up en haar te doen, maar inmiddels zijn de kappers weer open en mogen visagisten weer aan de slag. Heel fijn!
Maximaal aantal personen (vervalt)
Denk wel even na over hoeveel mensen er in de ochtend aanwezig zijn bij jullie, want het is nog altijd nodig om anderhalve meter afstand te houden van elkaar. Voelt het te druk om met een X aantal personen te zijn? Overweeg dan om bewuste keuzes te maken. We maakten ook recent mee dat de bruidegom zich buiten in de achtertuin om ging kleden. Buiten heb je vaak mooi licht, is er voldoende ruimte én heb je frisse lucht.
Ook zou het kunnen dat fotograaf en videograaf elkaar afwisselen en toch bij bruid(egom) en bruid(egom) foto’s komen maken. Dan begint partij één op de ene locatie en partij twee op de tweede locatie. Het is dan wel handig om iets extra tijd in te plannen.
2. De fotoshoot in tijden van Corona
Dit is eigenlijk het punt waar ik het meest enthousiast van wordt. Want kort samengevat is hier bijna alles mogelijk! En wat nog beter is… doordat bepaalde onderdelen van de dag niet meer zo zijn als eerder, bestaat de kans dat jullie wat meer tijd over hebben. Meer tijd voor trouwfoto’s eventueel!
Help elkaar
Tijdens de fotoshoot kunnen jullie elkaar helpen. Is er een sleep om recht te leggen, een sluier om goed te doen of een plukje haar dat net een beetje maf zit: regel het samen. Jullie fotograaf of videograaf kijkt mee, maar blijft netjes op afstand. Ik denk stiekem dat dit een fotoshoot nog intiemer kan maken, want jullie zijn samen in jullie eigen bubble!
We blijven op afstand (indien gewenst)
Weet in ieder geval dat we door onze telelenzen makkelijk op afstand kunnen blijven. Het is geen probleem om jullie op een veilige afstand vast te leggen en nog steeds fijne foto’s te krijgen. En als jullie het fijn vinden dat we een mondkapje dragen, helemaal tijdens dit moment: zeg het en wij regelen het.
3. Trouwceremonie tijdens je anderhalvemeter-bruiloft
Op dit moment is het op veel plekken toegestaan om de ceremonie met een onbeperkt aantal gasten (op anderhalve meter afstand tussen huishoudens). Check in ieder geval bij jullie gemeente of trouwlocatie wat toegestaan is. Helaas verschilt dit namelijk heel erg van elkaar, omdat elke ruimte een andere afmeting en dus maximum aantal personen heeft. Jullie trouwambtenaar kan jullie waarschijnlijk wel verder helpen qua regels.
Wees creatief
Overleg eventueel of het mogelijk is dat de bode buiten de zaal blijft, zodat je één gast extra kunt vragen. Dit is in sommige gevallen mogelijk. We hadden bijvoorbeeld een novemberbruiloft waar precies alle gasten aanwezig konden zijn, omdat de bode buiten de zaal wilde wachten.
Eigen ervaring met aankomst coronabruiloft
Ramon maakte recentelijk mee dat alle gasten netjes op afstand zaten en dat het gangpad ook extra breed was. Het bruidspaar kwam aan met de trouwauto, stapte uit en liep voorop richting de ceremonieplek. Alle gasten volgden per paar, op anderhalve meter afstand van het andere paar. Gezinnen liepen samen. Op die manier liep een vrolijke stoet van A naar B.
Wil je niet zo’n breed gangpad? Overweeg dan om de stoeltjes, per huishouden, op 1,5 meter afstand van elkaar neer te zetten, zonder gangpad. Kom vervolgens zelf via de zijkant of via “voor” richting jullie trouwceremonieplek. Op die manier ziet het geheel er al weer wat gezelliger uit.
Kerkelijke ceremonie tijdens Corona
Ook hier zijn natuurlijk diverse dingen waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld dat er een gangpad is waar jullie veilig langs kunnen lopen. Je kunt bijvoorbeeld bij binnenkomst de gasten een beetje aan de kant laten staan. Of je kunt duidelijke looplijnen aangeven. Het weggeefmoment blijft lastig, dit is een keuze die je zelf moet maken (de bruid woonde nog thuis in de foto die we hieronder laten zien).
Gelukkig zijn kerken vaak vrij groot en dus heb je voldoende ruimte om mensen op veilige afstand van elkaar te laten zitten. En als je de foto hieronder bekijkt… vind je dan dat het er kaal en ongezellig uitziet? Nee toch?
Goed: zingen is inmiddels toegestaan. We merken zelf dat bruidsparen professionele zangers (koor) laten zingen op veilige afstand (dit is toegestaan). De overige gasten zijn dan stil, maar kunnen bijvoorbeeld wel meeklappen. Juist doordat live muziek nu schaars is, komt de muziek extra goed binnen.
Extra trouwtips voor de ceremonie
Wanneer jullie de mogelijkheid hebben om buiten te trouwen is het heel gemakkelijk om de ceremonieplek op te zetten. Je hebt immers voldoende ruimte. Gebruik eventueel bloemen of styling om alles 1 geheel te geven en aan te kleden.
Regel een livestream
En wil je graag jullie trouwceremonie delen met mensen die niet aanwezig kunnen zijn, regel dan een livestream. Check wel even of de ambtenaar in een microfoon wil spreken, want dan heb je beter geluid voor de mensen thuis. Die livestream kan via een professionele videograaf, die alles voor jullie regelt, maar we hebben inmiddels ook al Zoomcalls of liveverbindingen via Facetime meegemaakt.
Binnen trouwen tijdens Corona
Het is ook zeker mogelijk om binnen te trouwen, tijdens Corona. Zorg dan dat alle gasten een toegewezen plek krijgen. Stelletjes bij elkaar, gezinnen bij elkaar en enkele plekken voor mensen die alleen komen.
4. Het zetten van de handtekeningen
Joanne Littooij, trouwambtenaar, liet zien hoe het mogelijk is om je handtekeningen te zetten. Het aanwijzen, van de plek waar jullie handtekening moet komen te staan, kan gedaan worden door een aanwijsbloem, een stok of bijvoorbeeld door kleurige post-its op te plakken. Maak er maar wat feestelijks van. Wanneer je die anderhalve meterdingen van te voren weet, kun je er op een elegante of ludieke manier mee omgaan.
5. Help elkaar
Daar waar normaal gesproken de bruidegom meestal hulp krijgt van een familielid of vriend(in), zal die corsage nu opgespeld moeten worden door een aanstaande. Help elkaar dus: de corsage moet aan zijn linkerkant, bloem naar boven (bij dames naar beneden). Ik weet zeker dat het gaat lukken, want jullie gaan niet voor niets trouwen ;)
6. Trouwen tijdens Corona en de horeca
Waar ik zelf erg benieuwd naar was, is wat er mogelijk is qua horeca op het moment dat de horeca weer open mag. Marlies van Heerlijk & Hecht laat hier zien hoe het serveren kan. Wanneer je afzettafels gebruikt kan het personeel hier bijvoorbeeld borrelplanken op plaatsen. Vervolgens pakken jullie die plank van tafel en nemen hem mee naar jullie zitplekje.
Drinken tijdens Covid-19
Op dezelfde manier zal het gaan qua drankjes. Je laat horen wat je wilt drinken, het wordt ingeschonken en je pakt het vervolgens zelf mee naar jullie tafeltje. Of er staan hier en daar tijlen met ijsblokjes en jullie favoriete drankjes in een flesje.
Sowieso zul je met een festivalsetting goed uit de voeten kunnen. Want dan heb je sowieso al foodtrucks, plekken waar je drinken kunt halen en overal zitjes. Wanneer je dit leuk aankleedt qua styling, heb je een hele fijne en ontspannen sfeer.
Tip: klik op de link als jullie een festival bruiloft gaan organiseren.
7. Receptie, borrel en tijd voor taart!
De taart kan net als vroeger door jullie aangesneden worden. Vervolgens regelt de bediening de rest. Wat precies toegestaan is kan per week verschillen en daarom is het sowieso goed om te overleggen met jullie locatie wat kan. En “if all fails”, regel je een klein aansnijtaartje voor jullie zelf en voorverpakte minitaartjes voor julie gasten. Of iedereen een eigen hapjesplank. Hoppa!
Tip van 1 van onze bruidsparen: ” voordat ik ging trouwen wist ik al dat ik cupcakes wilde op onze bruiloft. Ik wilde dan ook graag vegan cupcakes, omdat dit voor ons van belang is”. Alle gasten nemen zelfgemaakte (vegan) cupcakes mee en op die manier kan iedereen dus van iets lekkers genieten.
Nog een trouwtip: door overal leuke zitjes te maken, kunnen jullie gasten genieten van elkaars gezelschap en jullie trouwdag. Regel eventueel tafels waarbij (impliciet) ook zichtbaar gemaakt is dat je op afstand hoort te blijven. Ook kun je ronde tapijttegels op de grond leggen om subtiel aan te geven waar mensen zouden kunnen staan.
8. Alternatief voor toosten en feliciteren tijdens corona?
Ook hier zijn weer diverse leuke ideeën voor bedacht. Zo kan de bediening jullie twee bijvoorbeeld een glas aanrijken middels een speciaal stokje. Of jullie pakken het zelf van een tafel. Die toost naar elkaar kan sowieso. En met gasten eventueel door het glas naar elkaar te heffen (indien jullie armafstand niet toereikend is). Update: het is handiger om zelf vanaf een uitgiftepunt glazen over te nemen.
Alternatief voor felicitaties
Je kunt ook elkaar feliciteren door het aangeven van een bloem. Alle gasten hebben een bloem en komen stuk voor stuk bij jullie langs. De bloem wordt gegeven en dit is dan het moment tot felicitatie. Waar het hier om gaat is dat jullie dit “must-have trouwmoment” een invulling geven. Dat mensen “iets” kunnen, ter felicitatie. Een hand op het hart kan ook, maar is weer iets minder feestelijk. Hebben jullie nog leuke ideeën? Het is ook een optie om gewoon niet te feliciteren, maar wel confetti te strooien naar het bruidspaar. Doe wat past bij jullie.
9. Dineren en lunchen tijdens Corona
Ik hoop stiekem enorm dat bruidsparen de komende maanden kiezen voor avondvullende diners (zodra de horeca weer langer open mag) en achtertuin bruiloften (zodra het weer het weer toelaat). Lekker buiten op het gras, heerlijk eten, kaarslicht en zeeën van ruimte. Je mag per stel samenzitten en op de manier zoals je hier boven ziet (met die tafel met stoelen op de hoeken) zit je nog steeds echt samen aan tafel. Ook met mensen die niet in jouw huishouden wonen.
Linten geven aan op welke plek veel mensen kunnen samenkomen (bijvoorbeeld rondom een uitgiftetafel). Op die manier zijn mensen op een speelse en creatieve manier bewust van het feit dat ze extra op moeten letten.
Je kunt zelf je eten pakken vanaf een afzettafel of een trolley. Wat is deze mooi he?
Extra personeel
De catering denkt graag met jullie mee, wanneer jullie gaan trouwen tijdens Corona. Als je van te voren goed nadenkt over de routes die iedereen zal afleggen, bijvoorbeeld tussen de tafels en het toilet of de keuken, kun je veilig op afstand blijven. De kans bestaat wel dat jullie extra personeel moeten inhuren voor bijvoorbeeld de extra schoonmaakmomenten in de toiletten. Of er zijn dus “verplichte looproutes”. Maar dat is en kleine “meh” voor een groot feest.
10. Trouwfeest en Corona
Hebben jullie een feest? Overleg dan met de trouwlocatie wat wél en wat niet is toegestaan. Dit verschilt letterlijk per trouwlocatie en is afhankelijk van de gemeente waarin jullie trouwen, de mogelijkheden van de locatie en het aantal gasten.
Creatieve oplossingen
Mooie oplossing: een seated party: regel binnen allemaal gezellige zitjes, zorg voor een band die fantastisch is en geniet van dit unieke moment. Want de kans is erg groot dat jullie weinig live muziek hebben gehoord, de afgelopen maanden en dus komt dit moment extra binnen. Dit deel mag gek genoeg nog even niet, omdat men bang is dat er gedanst gaat worden… ik verwacht hier wel een aanpassing is binnenkort, maar daar heb je op korte termijn niets aan natuurlijk.
Help: mijn trouwlocatie heeft geen vergunning voor een buiten feest ivm hard geluid
Oplossing? Kies voor een silent disco! Een DJ draait muziek die te horen is via koptelefoons. We hebben zelfs al meegemaakt dat een live-muzikant ook “digitaal” meespeelde. Oh en gegarandeerd gaan jullie gasten los, want het is een hele toffe ervaring.
Kadootje voor jullie gasten
We zagen in het verleden dat sommige stellen hun gasten een kadootje meegaven. Dat zou nu natuurlijk een flesje hand sanitizer of hand clean gel kunnen zijn. Helemaal actueel en met een dikke knipoog naar de hygiënemaatregelen van nu. Je zou dit ook aan het begin van jullie trouwdag kunnen geven. Kan iedereen extra goed zijn of haar handen schoonhouden ;)
11. Wees flexibel en maak je bruiloft Corona-proof
Het lijkt me vreselijk om je plannen zo bij te moeten stellen als nu. Het ene moment hadden jullie een bruiloft gepland voor 100+ gasten, compleet met knalfeest en nu wordt de dag totaal anders. Gaan jullie nou in 2022 of 2023 trouwen en willen jullie de bruiloft sowieso door laten gaan, denk dan tenminste twee versies van jullie trouwdag uit.
Bruiloft mét feest
De eerste trouwfeesten worden weer gepland. Allemaal met toegangsbewijzen: overleg met je trouwlocatie wat kan en mag.
Mocht je een feest met dansmogelijkheid willen dan is dit mogelijk mits jullie het feest buiten hebben.
Bruiloft zonder feest (indien Corona toch nog lang blijft)
Wat ik onwijs tof vind om te zien, is dat er bruidsparen zijn die in 2022 gaan trouwen en nu al rekening houden met twee scenario’s. Bruidsparen die ofwel een complete trouwdag willen, ofwel kiezen voor een trouwdag met avondvullend diner en daarnaast de optie open houden om een jaar later een groot feest te geven. Ik denk dat je met flexibiliteit een heel eind komt op het moment.
12. Oeps, we hadden de bruiloft al gecanceld
Er bestaat nog een optie… jullie hebben de bruiloft gecanceld door Corona en willen hem nu toch door laten gaan. Jullie hebben besloten: “wij gaan toch trouwen”! En dat snap ik heel goed. Want jullie hebben misschien wel bewust gekozen voor dit seizoen. Jullie houden van de lente of zomer en wilden sowieso al een buitenbruiloft. Maar door alle onzekerheid gingen jullie de bruiloft afzeggen.
Voor ons gaat 2022 wederom een spannend jaar zijn
Weet dat er op dit moment vele initiatieven starten om toch de bruiloft door te laten gaan. Je hebt de afgelopen winter al besteed aan het uitzoeken van te gekke leveranciers en weet met wie je graag wilt samenwerken. De kans bestaat dat veel agenda’s leeg zijn en dus zullen trouwleveranciers misschien ook flexibel zijn qua data aannemen. Bijvoorbeeld: jullie willen toch in de herfst of winter trouwen van 2022, ook al stond de bruiloft eerst in juni, maar weten niet zeker of je met 50 mensen mag blijven samenkomen (voor een bruiloft). Oplossing: kijk of het mogelijk is dat leveranciers flexibel zijn met het zoeken naar een nieuwe datum.
Mocht het qua corona gaan zoals het nu gaat, dan hoef je de bruiloft niet te annuleren. Mocht het wel ineens slechter gaan: heb je een flexibel contract. Dit zal niet voor alle leveranciers mogelijk zijn, maar ik weet zeker dat trouwleveranciers in 2022 graag met jullie meedenken.
Toch je bruiloft door laten gaan
Hebben jullie het gevoel dat de bruiloft door laten gaan extra stress geeft, omdat veel opnieuw geregeld moet worden: maak gebruik van ons netwerk. We hebben samengewerkt met veel fijne weddingplanners en stylisten. We kennen te gekke trouwambtenaren, bloemisten en muziekacts. Kortom: we helpen graag mee om jullie bruiloft toch door te laten gaan.
- Lees hier meer over het plannen van een last-minute bruiloft
- Hier delen we 10 tips van andere bruidsparen voor het plannen van een bruiloft
- En krijg je niet genoeg van trouwtips, dan kun je onze ideeën en tips voor jullie bruiloft lezen
Ik wil toch mijn bruiloft uitstellen ivm Corona
Jullie zullen hier absoluut uitgebreid over nagedacht hebben. Ik kan jullie dus ook niet overtuigen om toch nog even af te wachten en ik snap het helemaal: dit was niet het plan voor jullie huwelijk. Ook nu heb ik een paar tips.
- Check of er een datum is waarop alle leveranciers beschikbaar zijn. Begin bij je trouwlocatie, trouwambtenaar, eventuele weddingplanner / ceremoniemeester / stylist en je bruidsfotograaf. Check vervolgens ook of alle andere leveranciers kunnen meeverhuizen naar de nieuwe datum. Deze loyaliteit is voor ons allen van belang, want velen van ons zijn zelfstandig ondernemer en hebben dus een zekere hoeveelheid opdrachten nodig om alle tijd aan jullie bruiloft te kunnen spenderen.
- Kies sowieso een ma-di-wo-do datum dan, want in 2023 of 2024 zijn veel populaire vrijdagen en zaterdagen al geboekt.
- Bedenk ook nu een Plan B. Gewoon voor de zekerheid. Omdat dat de komende maanden rust gaat geven, dat beloof ik je. Bedenk bijvoorbeeld dat vrijwel alles door kan gaan, maar die feestavond lastig kan worden. Bedenk hier dus een alternatief voor.
- Check goed wat er in de contracten staat die je getekend hebt. Het zou namelijk ook kunnen zijn dat je nu drie maanden voor de bruiloft zit en toch al een deel moet betalen. Of het nou drie maanden of twee maanden voor de bruiloft is, misschien val je in hetzelfde tarief. En dus heb je iets langer de tijd om af te wachten, na te denken en nieuwe plannen te maken.
- Je kunt er ook vanuit gaan dat je extra moet betalen. Niet alle leveranciers zullen dit van je verlangen, maar velen hebben al werk verricht. Overleg met iedereen wat kan en wat nodig is.
13. Denk na over een weddingplanner
Ook uitstellen of het verplaatsen van je bruiloft gaat een heel project zijn. Misschien wil je dit regelen met een weddingplanner of misschien kunnen jullie dit helemaal zelf regelen. Zoals bij alles is communicatie een handig redmiddel hier.
Tip: willen jullie graag contact met een weddingplanner die veel ervaring heeft met corona bruiloften? Kijk even op de website van deze weddingplanner.
Nog 6 extra tips voor als je gaat trouwen in coronatijd
- Hebben jullie een trouwauto gehuurd? Kijk dan goed wat mogelijk is qua vervoer, helemaal qua eventuele mondkapjes en chauffeurs. Maken jullie gebruik van jullie eigen auto, denk dan na over een mooi bloemstuk op de auto (of niet he, is ook goed ; ).
- Bel al jullie leveranciers na om te checken hoe ze omgaan met deze omstandigheden. Wie weet hebben zij nog tips die jullie kunnen gebruiken. Denk van te voren na of jullie situaties hebben waar jullie vragen bij hebben, zodat je deze direct kunt overleggen.
- Willen jullie graag een gastenboek, vraag dan eventueel of jullie gasten thuis iets willen voorbereiden. Dit kan dan samengevoegd worden tijdens jullie trouwdag. Of regel een photobooth mét iemand die alles schoonmaakt, tussen de foto’s door.
- Een van onze bruidsparen heeft, helemaal DIY, zelf mondkapjes gemaakt. Er zijn momenten waarop het heel handig is om een mondkapje bij je te hebben en wat is dan leuker dan een compleet unieke, zelfs herbruikbare, versie? Supertof als aandenken voor je gasten ook en helemaal duurzaam!
- The Perfect Wedding, een behoorlijk bekend trouwplatform heeft ook uitgebreid geschreven over Trouwen tijdens Corona.
- Kies voor het hebben van twee trouwfotografen, want dan ben je nôg flexibeler op de dag zelf (minder gereis).
Tot slot: een samenvatting
Goed, een heel aantal tips dus voor als jullie trouwen tijdens corona. Hoewel het misschien te kortdag is om in mei of juni te trouwen, mochten jullie nog niet eerder plannen gehad hebben, je kunt ook altijd kiezen voor een herfstbruiloft of winterbruiloft. Sowieso vermoed ik zelf dat het een wat intiemere bruiloft gaat worden, omdat een feest zoals we dat kenden (dus niet op anderhalve meter) nog even op zich laat wachten. Mochten jullie muziekliefhebbers zijn, dan is er wel veel mogelijk.
Wie werkten er mee aan deze styled shoot met inspiratie om te trouwen tijdens Corona?
Tot slot: deze leveranciers zijn samen opgestaan om jullie te inspireren. Stuk voor stuk fijne professionals met een positieve instelling en de hoop dat dit jaar JULLIE jaar gaat worden.
Planning & Organisatie: Best Day Ever Events | Het Bruidsmeisje | Frederiek Klop
Fotografie: Mon et Mine
Bloemstylist: Bloemenservice Nederland
Bruidstaart & zoetigheden: Sugarlips Cakes
Drukwerk: Maxcript
Haarstylist & Visagist: Bruid en Beauty Nederland
Maatpak: Rietbergh
Modellen: Wesley Nuis & Linda Hastrich
Mondkapjes: Voila Make it Personal
Muzikaal entertainmentbureau: www.love-sound.nl | Swinging
Overnachtingslocatie t.b.v. de voorbereidingen: Het Raathuisje
Ringen: Rings of Love
Sfeercatering: www.heerlijk-hecht.nl
Stylist: www.bestdayeverevents.nl
Trouwambtenaar: www.trouwambtenaarjoanne.nl
Trouwjurk: www.trouwenmetdonna.nl
Trouwlocatie: www.dehazelhof.nl
T-shirts: For Your Wedding