Mijn systeem. Of in andere woorden, hoe we alles qua planning enigszins overzichtelijk houden.
De afgelopen maanden waren druk. Niet alleen met werk, maar ook met het inplannen van de oppasdagen van onze dochter, familie-afspraken, meetings met collega’s en netwerkcontacten en het inplannen van vrije tijd. Omdat ik zelf echt enorm veel van plannen, lifehacking en logistiek houd, deel ik nu met jullie hoe wij alles op papier krijgen.
Daily Greatness Business Planner
Het systeem van de Daily Greatness Business Planner lijkt in het begin even lastig. Je hebt eerst een aantal pagina’s in te vullen met je Business plan, je social media plan en je stelt een heel aantal doelen op. Zie het als volgt: je maakt 4 keer een 90-dagen planning en probeert je doelen dus te bepalen in 90 ipv 365 dagen. Een beetje onder het principe van “maak je doelen concreter en zet een datum, zodat je daadwerkelijk aan de slag gaat”. Maar dan.. “wat doe ik met die 6 pagina’s per week”. Ik gebruik hem als volgt:
Weekly priority planner op zondag: ik maak eerst plannen voor de komende week. Ik pak mijn saaie deskagenda er bij en schrijf mijn afspraken voor de komende week over. Daarnaast plan ik de prioriteiten in voor die week. Zijn er bijvoorbeeld afspraken die ik echt moet inplannen of beslissingen die ik deze week moet maken? Wat zijn mijn hoofddoelen van deze week en moet ik alvast nadenken over dingen voor de komende week?
Gedurende de hele week: vul ik elke dag mijn plannertje in. Dit is meestal door de 3 hoofdtaken van de dag te noteren en daarnaast de “prompt” te beantwoorden die bovenaan de dag staat.
Weekly check-in de volgende zondag: ik bekijk wat ik afgelopen week wel en niet heb gedaan en de niet gedane taken schrijf ik op voor volgende week. Daarnaast staan er een aantal vragen die ik beantwoordt over de afgelopen week. Vragen zoals “wat heb ik geleerd” of “hoe ben ik creatief geweest”. De losse notitiepagina gebruik ik gedurende de week om mijn “lessen” te noteren. Bijvoorbeeld wat ik uit de film “Eat Pray Love” haal qua levenslessen of een goede quote die me verder kan helpen. En als ik weinig heb geleerd, ga ik even naar Ted.com en kijk daar 1 of 2 presentaties om toch lerende te blijven.
Voordelen van deze planner
• Er staan heel veel prompts in deze planner die je over je bedrijf/onderneming laten nadenken
• Je wordt uitgedaagd door goede quotes, invullijstjes m.b.t. omzetten en netwerkcontacten en dat maakt dat je op een misschien weinig actieve week toch even bewust kijkt naar wat je kunt verbeteren. Zo heb ik vaak zondagmiddag een uurtje “inhaaltijd”. Ik mail netwerkcontacten, werk onze spreadsheets bij en schrijf eventueel taken in Ramons agenda.
• Je wordt uitgedaagd om je doelen zo uitvoerbaar mogelijk te maken. Ophakken in kleine stukjes, noteren wat je voortgang is en reflecteren of het goed gaat.
Door het prachtige ontwerp word ik elke keer weer blij als ik hem pak en ik schrijf er dan ook graag in.
Nadelen van deze planner
• Deze planner gaat er eigenlijk van uit dat je een “team” hebt met medewerkers. Die heb ik niet echt (tenzij je Ramon rekent, maar we zijn samen Mon et Mine).
• Het is veel invulwerk. Daar moet je van houden. Persoonlijk ben ik er gek op, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen op zondag een uur wil nadenken over zijn weekplanning
• De planner is prachtig, maar het papier had nog iets dikker gekund. Gebruik dus pennen die niet doordrukken.
Wil je hem bestellen? Gebruik deze affiliate link, dan krijg jij korting en ik krijg ook iets terug om mijn volgende business planner te bestellen ;)
Bullet Journal
In een lade ligt mijn kleine Bullet Journal. In principe kun je heel veel in een mini-boekje kwijt, denk aan To Do’s, Inspiratielijstjes, boodschappenlijstjes, afspraken en nog veel meer, maar ik gebruik hem alleen voor die momenten dat ik snel even een taak of een briljant idee op wil schrijven en ik geen electronisch apparaat bij de hand heb. Wil je meer weten over hoe dit precies werkt? Kijk dan even bij deze link: http://bulletjournal.com. Ik denk dat dit de meest betaalbare planningsoptie is. En als je strikt bent met het invullen, kom je een heel eind.
Weekkalender
Dan hangt er trouwens beneden ook nog eens een gewone kalender. Op deze kalender zet ik de afspraken die we absoluut niet mogen vergeten. Familiedingen, afspraken met klanten, bruiloften en wanneer we naar de tandarts moeten. Misschien een beetje overbodig, maar het zal mij niet (meer) gebeuren dat ik een afspraak vergeet, omdat ik niet naar boven kon lopen om hem in mijn agenda te zetten. Eens per week even deze kalender naast de bureauplanner leggen en voila.
Jaarkalender
Via deze site heb ik een jaarkalender gevonden die zelf te printen is. En ook een beetje aan te passen, met vrolijke kleuren. Want: does it spark joy is een belangrijke vraag : ) En deze kalender maakt mij erg blij. We noteren alle bruiloften en serieuze aanvraagdata hierop, zodat we in 1 oogopslag kunnen zien of we nog beschikbaar zijn, wanneer bruidsparen bellen over hun trouwdatum. Zolang een aanvraag nog serieus, maar niet definitief, is schrijf ik de namen op een mini-post-it. Zodat hij ook nog makkelijker weg te halen is indien nodig.
Afin, tot zover mijn systeem. Hebben jullie nog goede tips om te delen? Ik ben altijd op zoek naar een beter-, leuker-, kleurrijker-, effectiever-, systeem, dus laat het vooral horen!