3 tips voor je ceremoniemeester

    Traditioneel gezien kun je je ceremoniemeester (m/v) voor heel veel dingen inschakelen. Sowieso kan hij je helpen met het vlekkeloos laten verlopen van jullie dag. Denk aan taken zoals het bijhouden van het draaiboek. Lopen we op schema? Zijn alle gasten op de juiste locatie voor het volgende onderdeel van jullie dag? Is de taart klaargezet, zodat jullie deze kunnen aansnijden? Maar ook kan jullie ceremoniemeester helpen bij kleine stylingselementen, zoals het klaarleggen van dinernaamkaartjes, menu’s en het regelen van de plek waar de boeketten komen te staan. En als je ceremoniemeester helemaal bovenop het programma zit, kijkt hij mee naar zaken zoals “heeft oma een stoel, tussen het groepsfoto maken door”, “zijn jullie trouwringen op de juiste plek neergelegd” en “wat gaan we precies doen met de kado-envelopjes tijdens de feestavond”. Echt een pittige en soms stressvolle taak dus.

    Bruidsfotografie-Dordrecht-Villa-Augustus-c6

    Jullie hebben waarschijnlijk al wel een ceremoniemeester (CM) gevraagd voor jullie dag. Wij raden altijd aan om te gaan voor een persoon van wie je weet dat hij/zij het echt aan kan. En je hebt natuurlijk ook nog altijd de optie om een professionele ceremoniemeester of weddingplanner te kiezen, maarrrrr…. mocht het nu gewoon iemand uit jullie directe omgeving zijn dan geven we je deze 3 tips.

     

    Verrassingen

    1. Vraag je ceremoniemeester of hij of zij eventuele verrassingen door wil geven aan ons. Vaak krijgen we bijvoorbeeld een mailtje waarin de CM alle gasten vraagt om een bepaald kadootje of dansact te regelen voor het bruidspaar. Wij vinden het handig om dit van te voren te weten, zodat we helemaal in kunnen spelen op dit moment. Mocht er een flashmob geregeld zijn, jullie een uitgebreide theezakjescollectie krijgen of alle gasten een taart bakken voor jullie, dan zorgen wij dat daar een paar mooie foto’s van komen. En ook alle ingeplande momenten voor speeches (waar jullie zelf waarschijnlijk niets van af weten) horen we graag, zodat we precies op het juiste moment op de juiste plek zijn.

    Bruidsfotografie-Marienwaerdt-042

    “Hallo, ik ben de ceremoniemeester”

    2. Vraag even of je ceremoniemeester zichzelf wil voorstellen aan ons. Wij zijn heel erg herkenbaar met onze camera’s, maar jullie CM is vaak ergens achteraf dingen aan het regelen voor jullie. Wij weten graag bij wie we moeten zijn voor eventuele vragen, dus als we aan het begin van de dag weten waar we naar toe moeten, loopt die samenwerking vlekkeloos. De ceremoniemeester kan vervolgens weer de meest belangrijke gasten aan ons introduceren. Meestal hebben we al vrij snel door wie de ouders, broers en zussen zijn, maar waar zit tante Agaath en welke van alle kinderen zal straks de ringen komen brengen? Voor dit soort persoonlijke info komen we graag bij jullie ceremoniemeester.

     

    weddingplanner Mon et Mine-1

     

    Flexibele planning tijdens je bruiloft

    3. Loopt jullie planning om welke reden dan ook totaal anders? Jullie CM kan het doorgeven aan ons, zodat we samen kunnen kijken wat de beste oplossing is. En mocht er spontaan iets veranderen in het programma dan kan de CM dit meteen doorgeven aan ons, zodat ook wij weer kunnen anticiperen. En als wij willen weten of die mini-avondshoot nog in het programma past, dan weten we ook wie de tijdbewaker is. We proberen samen zo stress-vrij mogelijk te werken, liefst op een manier dat jullie helemaal niet merken dat wij er zijn.

     

    Bruidsfotografie-Kasteel-Sterkenburg-034

    Kortom, een paar tips zodat we samen de beste reportage voor jullie kunnen verzorgen!

    Leave a comment